Læreplaner

Download: [ Læreplanen-november-2020 ] – [ Evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan ]

Pædagogiske læreplaner og børnemiljø vurdering (BMV) i Storkereden


Eksempel på udvidet model af læreplaner og barnemiljø

Aktivitet Læring Børnemiljø Læreplaner
Skrælle/ rive frugt og grønt Finmotorik, farver, former,

Navn på forskellige frugt og grønsager, socialt samvær, god køkken hygiejne, sproglig udvikling, opmærksomhed

Fysiske, psykiske og æstetiske Alsidig personlig udvikling, sociale udvikling, kommunikation og sprog, krop, sanser og bevægelse, kultur, æstetik og fællesskab
Svømning Finmotorik, grov motorik, socialt samvær, hygiejne, opmærksomhed, koncentration Fysiske og psykiske og æstetiske Alsidig personlig udvikling, social udvikling, kommunikation og sprog, krop, sanser og bevægelse, kultur, æstetik og fællesskab
Musik Farver, former, socialt samvær, sproglig udvikling, motorik, rytmik, musisk kompetence, koncentration, kreativitet, fantasi, opmærksomhed Fysiske, psykiske og æstetiske Alsidig personlig udvikling, sociale udvikling, kommunikationer og sprog , kultur, æstetik og fællesskab
Trafiktræning Styrke selvværd, indgå aktiv i fællesskabet, respekt for egne og andres grænser,sprog, tegn og symboler,bruge sanserne til at erfare omverden,koble sprog og kropssprog,fremme den enkeltes aktive deltagelse Fysiske, psykiske og æstetiske Alsidig personlig udvikling, sociale udvikling, sprog, krop, sanser og bevægelse, kultur, æstetik og fællesskab
Fællesspisning Bordskik, socialt samvær, traditioner, sunde kostvaner, nye madretter, finmotorik, sproglig udvikling, koncentration og opmærksomhed Fysiske, psykiske og æstetiske Alsidig personlig udvikling, sociale udvikling, sprog, krop, sanser og bevægelse, kultur, æstetik og fællesskab
Dialogisk oplæsning Sproglig udvikling, at lytte til oplæsning, fiktions kompetence, kendskab til skriftsproget, viden om identitet, andre mennesker, omverden, kreative udtryksformer, læselyst. Fysiske, psykiske og æstetiske Alsidig personlig udvikling, social udvikling, sprog,  kultur, æstetik og fællesskab
Aktivitet Læring Børnemiljø Læreplaner
Tur ud i skoven Grov og finmotorik, farver, former,

navn på flora of fauna, socialt samvær, sproglig udvikling, kreativ evne, fantasi, opmærksomhed

Fysiske, psykiske og æstetiske Alsidig personlig udvikling, social udvikling, sprog, krop, sanser og bevægelse, kultur, æstetik og fællesskab
Teater  Socialt samvær, sproglig udvikling, koncentration, fantasi, opmærksomhed, kreativ evne Fysiske og psykiske og æstetiske Alsidig personlig udvikling, social udvikling, sprog, kultur, æstetik og fællesskab
Gymnastik Socialt samvær, sproglig udvikling, motorik, rytmik, musisk kompetence Fysiske, psykiske og æstetiske Alsidig personlig udvikling, social udvikling, sprog, kultur, æstetik og fællesskab
Biograf  Socialt samvær, sproglig udvikling, koncentration, opmærksomhed, fantasi, kreativitet Fysiske, psykiske og æstetiske Alsidig personlig udvikling, social udvikling, sprog, kultur, æstetik og fællesskab
Traditioner

(påske, jul,..)

 Socialt samvær, traditioner, sprog, kreativitet, fantasi, opmærksomhed Fysiske, psykiske og æstetiske Alsidig personlig udvikling, social udvikling, sprog, kultur, æstetik og fællesskab
Lege Socialt samvær, sprog, fantasi, kreativitet, motorik, koncentration, Fysiske, psykiske og æstetiske Alsidig p. udvikling, social udvikling., sprog, krop, sanser og bevæ.

Generelt vil vi altid forsøge at tage udgangspunkt i og hensyn til barnets særlige situation, forudsætninger og potentialer.

I Storkereden arbejder vi ikke kun med læreplaner og børnemiljø vurderinger i skriftlig form og ud fra en entydig skabelon eller skema.  Vi mener, at arbejdet med pædagogiske læreplaner og børnemiljø vurderinger skal være dynamisk og hverdags nærværende. I Storkereden er arbejdet med pædagogiske læreplaner derfor en konstant og forløbende øvelse på at blive klogere og bedre til at agere til opgaverne og udfordringerne i det pædagogiske arbejde med børnene.


Læredigt

Af Benny Andersen

 ***

”Belæring bliver nemt til beskæring.

Giv næring til børnenes nysgerrighed.

Det er for lidt at de ved hvad Du ved.

Du skal lade dig inspirere

Af deres trang til eksperimentere

Med farver, toner, ting og ord.

Timen er kort.

Verden er stor.

Afvisning skaber

En kommende taber.

Omhu for et sind i vækst

Gælder mere end dagens tekst.

Det er det svære at forstå:

DU kan lære af de små.

Genopfrisk den skaberkraft

Som du engang selv har haft”

Med venlig hilsen

Personalet

Hits: 46