Download: [ Læreplan for 2023 ]
Download: [ Læreplanen-november-2020 ] – [ Evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan ]
Pædagogiske læreplaner og børnemiljø vurdering (BMV) i Storkereden
Eksempel på udvidet model af læreplaner og barnemiljø
Aktivitet | Læring | Børnemiljø | Læreplaner |
Skrælle/ rive frugt og grønt | Finmotorik, farver, former,
Navn på forskellige frugt og grønsager, socialt samvær, god køkken hygiejne, sproglig udvikling, opmærksomhed |
Fysiske, psykiske og æstetiske | Alsidig personlig udvikling, sociale udvikling, kommunikation og sprog, krop, sanser og bevægelse, kultur, æstetik og fællesskab |
Svømning | Finmotorik, grov motorik, socialt samvær, hygiejne, opmærksomhed, koncentration | Fysiske og psykiske og æstetiske | Alsidig personlig udvikling, social udvikling, kommunikation og sprog, krop, sanser og bevægelse, kultur, æstetik og fællesskab |
Musik | Farver, former, socialt samvær, sproglig udvikling, motorik, rytmik, musisk kompetence, koncentration, kreativitet, fantasi, opmærksomhed | Fysiske, psykiske og æstetiske | Alsidig personlig udvikling, sociale udvikling, kommunikationer og sprog , kultur, æstetik og fællesskab |
Trafiktræning | Styrke selvværd, indgå aktiv i fællesskabet, respekt for egne og andres grænser,sprog, tegn og symboler,bruge sanserne til at erfare omverden,koble sprog og kropssprog,fremme den enkeltes aktive deltagelse | Fysiske, psykiske og æstetiske | Alsidig personlig udvikling, sociale udvikling, sprog, krop, sanser og bevægelse, kultur, æstetik og fællesskab |
Fællesspisning | Bordskik, socialt samvær, traditioner, sunde kostvaner, nye madretter, finmotorik, sproglig udvikling, koncentration og opmærksomhed | Fysiske, psykiske og æstetiske | Alsidig personlig udvikling, sociale udvikling, sprog, krop, sanser og bevægelse, kultur, æstetik og fællesskab |
Dialogisk oplæsning | Sproglig udvikling, at lytte til oplæsning, fiktions kompetence, kendskab til skriftsproget, viden om identitet, andre mennesker, omverden, kreative udtryksformer, læselyst. | Fysiske, psykiske og æstetiske | Alsidig personlig udvikling, social udvikling, sprog, kultur, æstetik og fællesskab |
Aktivitet | Læring | Børnemiljø | Læreplaner |
Tur ud i skoven | Grov og finmotorik, farver, former,
navn på flora of fauna, socialt samvær, sproglig udvikling, kreativ evne, fantasi, opmærksomhed |
Fysiske, psykiske og æstetiske | Alsidig personlig udvikling, social udvikling, sprog, krop, sanser og bevægelse, kultur, æstetik og fællesskab |
Teater | Socialt samvær, sproglig udvikling, koncentration, fantasi, opmærksomhed, kreativ evne | Fysiske og psykiske og æstetiske | Alsidig personlig udvikling, social udvikling, sprog, kultur, æstetik og fællesskab |
Gymnastik | Socialt samvær, sproglig udvikling, motorik, rytmik, musisk kompetence | Fysiske, psykiske og æstetiske | Alsidig personlig udvikling, social udvikling, sprog, kultur, æstetik og fællesskab |
Biograf | Socialt samvær, sproglig udvikling, koncentration, opmærksomhed, fantasi, kreativitet | Fysiske, psykiske og æstetiske | Alsidig personlig udvikling, social udvikling, sprog, kultur, æstetik og fællesskab |
Traditioner
(påske, jul,..) |
Socialt samvær, traditioner, sprog, kreativitet, fantasi, opmærksomhed | Fysiske, psykiske og æstetiske | Alsidig personlig udvikling, social udvikling, sprog, kultur, æstetik og fællesskab |
Lege | Socialt samvær, sprog, fantasi, kreativitet, motorik, koncentration, | Fysiske, psykiske og æstetiske | Alsidig p. udvikling, social udvikling., sprog, krop, sanser og bevæ. |
Generelt vil vi altid forsøge at tage udgangspunkt i og hensyn til barnets særlige situation, forudsætninger og potentialer.
I Storkereden arbejder vi ikke kun med læreplaner og børnemiljø vurderinger i skriftlig form og ud fra en entydig skabelon eller skema. Vi mener, at arbejdet med pædagogiske læreplaner og børnemiljø vurderinger skal være dynamisk og hverdags nærværende. I Storkereden er arbejdet med pædagogiske læreplaner derfor en konstant og forløbende øvelse på at blive klogere og bedre til at agere til opgaverne og udfordringerne i det pædagogiske arbejde med børnene.
Læredigt
Af Benny Andersen
***
”Belæring bliver nemt til beskæring.
Giv næring til børnenes nysgerrighed.
Det er for lidt at de ved hvad Du ved.
Du skal lade dig inspirere
Af deres trang til eksperimentere
Med farver, toner, ting og ord.
Timen er kort.
Verden er stor.
Afvisning skaber
En kommende taber.
Omhu for et sind i vækst
Gælder mere end dagens tekst.
Det er det svære at forstå:
DU kan lære af de små.
Genopfrisk den skaberkraft
Som du engang selv har haft”
Med venlig hilsen
Personalet
Views: 433