Maden som pædagogiskredskabI idrætsbørnehaven og vuggestuen Storkereden forsøger vi at involverer børnene I madlavningen hverdag. Tre gange om ugen har vi maddag, hvor børnene skiftes til at hjælpe med madlavningen.

Vi synes det er vigtigt at inddrage børnene i madlavning. Vi spiser sammen i små spisegrupper. Der er ro på og børnene hjælper med at dække bord, bære ud og tørre bord af.  Køkken og madlavning er godt for børnene, fordi madlavning kræver struktur, opmærksomhed, fokus og samarbejde.

Der er rift om at få lov til at være mad og de fortæller stolt, hvad de har været med til f.eks. at lave dej til brød, skrælle eller skære grønsager og mm.

Sådan gør vi:

  • Købe økologisk.
  • Købe varer i sæsonen.
  • Lave mad fra bunden.
  • Bruge mere grønt.
  • Prøver at gribe børnenes egne ideer.
  • Være ikke bange for at give børnene lov til at bruge knive og andre redskaber. Vi prøver at husker at børnene kan meget mere and vi tror.
  • Gør meget ud af præsentationen af råvarerne og lade børnene smage, røre og pille ved dem.

Gør meget ud af præsentationen af den færdige mad til dem, der skal spise den.

Læs mere i Kostpolitik

Visits: 257